Wśród kierowców możemy wyróżnić dwie grupy. Jedną, która broni się przed automatem oraz drugą, która po przejechaniu się samochodem z automatyczną skrzynią – nie chce już wracać do manuala. Mamy więc do czynienia z dwoma skrajnościami. Kto ma rację? W tym artykule przedstawimy Ci zalety oraz wady automatycznej skrzyni biegów.
Zalety automatycznej skrzyni biegów
Do najważniejszych zalet automatycznych skrzyń biegów zaliczamy, przede wszystkim, wygodę i komfort prowadzenia. Docenimy to na pewno w korkach. Prowadząc samochód z manualną skrzynią musimy sprawnie operować lewarkiem zmiany biegów. Automat robi to za nas. Należy w tym miejscu również powiedzieć, że automat z „automatu” gwarantuje większą koncentrację kierowcy. Nie skupiasz się na sprzęgle, bo go nie masz. Nie skupiasz się na wybraniu odpowiedniego biegu, bo nie musisz tego robić. Całą swoją uwagę możesz poświęcić na obserwowanie drogowej sytuacji, co przede wszystkim wpływa na zwiększone bezpieczeństwo Twoje i pozostałych uczestników ruchu drogowego. Kolejną zaletą jest mniejsza eksploatacja podzespołów samochodu. Jak już wiesz, w automacie nie ma sprzęgła. To duży plus tego rozwiązania pod kątem kosztów eksploatacyjnych samochodu. Sprzęgło jest dość kosztownym elementem. A każdemu czasem zdarzy się szarpnąć przy zmianie przełożenia, czy też trzymać nogę na sprzęgle. To wszystko powoduje jego szybsze zużycie, a finalnie konieczność wymiany. W samochodzie z automatyczną skrzynią za wszystko odpowiadają odpowiednie systemy, które wykluczają nie tylko wspomniane błędy. Tak więc koszty związane z awariami mamy ograniczone do minimum.
Wady automatycznej skrzyni biegów
Można by powiedzieć, że nie istnieją, lecz to nie do końca prawda. Wady dostrzeżemy w momencie awarii. W przypadku manualnej skrzyni biegów ewentualna naprawa opiera się na wymianie konkretnego podzespołu, co oczywiście nie będzie przyjemne dla naszego portfela, ale zazwyczaj jest to koszt do przeżycia. Inaczej sprawy się mają w automacie. Tutaj naprawa awarii jest stosunkowo często nieopłacalna, więc opiera się na wymianie całej skrzyni biegów. Jest to koszt od kilku tysięcy w górę, w zależności od złożoności konkretnej skrzyni. Lecz nie zniechęcaj się, o skrzynię biegów można odpowiednio zadbać. Najlepszy sposób na wydłużenie żywotności automatycznej skrzyni biegów to niewątpliwie regularny serwis olejowy. Jak często wymieniać olej w automatycznej skrzyni biegów? W wypadku automatycznych przekładni zaleca się wykonać pierwszą wymianę oleju po przejechaniu 60-80 tysięcy kilometrów – w zależności od zaleceń producenta. Następnie należy nieco skrócić wspomniany interwał i wymieniać olej częściej – co 40-50 tysięcy kilometrów.